Hogyan segít Bolyhos?

Általában a szenvedélybetegség, különösen a szülők szenvedélybetegsége társadalmunkban ma még igencsak tabutémának számít. Tény azonban, hogy nagyon sokakat érint a szenvedélybetegség.

Becslések szerint Magyarországon minimum négyszázezer gyermek érintett különböző, ebből fakadó terhek elviselésében (pl. hogy rájuk terhelik a szülői szerepeket, vagy krónikusan stresszes családi légkörben kell élniük, esetleg a szükségesnél sokkal kevesebb a gyermek és a szülő közötti interakció).

A Bolyhosról szóló történet a megelőzést, egészségfejlesztést szolgáló pedagógiai eszköz, amely támogatja a szakembereket abban, hogy a szülők szenvedélybetegségéről beszélgetést kezdeményezhessenek.

A mesében Bolyhos olyan helyzeteket él át, melyekkel a szenvedélybeteg szülők gyermekei – hasonló módon – találkoznak. A tematika fiktív feldolgozása és a történet közös meghallgatása megkönnyíti az érintett gyermekek számára saját helyzetük megértését, az arról való beszélgetést, miközben saját élményeik a Bolyhosról való beszélgetés védelmében maradnak.  Így saját érzéseiket nem kell direkt módon megnevezniük, hanem Bolyhos figuráján keresztül nyilváníthatják ki azokat.

Fontos, hogy le tudjuk dönteni a szülői szenvedélybetegség tabuját, és az érintett gyermekeknek világossá tudjuk tenni, hogy mindazért, ami körülöttük történik, ők egyáltalán nem felelősek.  Tudniuk kell, hogy a függőség és a szenvedélybetegség valóban betegség, és minden gyermeknek joga van az ezzel kapcsolatos élményeiről beszélgetni valakivel, akiben megbízik.

A segítő kapcsolatban és Bolyhos figurájával való azonosuláson keresztül megtapasztalhatják, hogy érzéseikkel, élethelyzetükkel nincsenek egyedül.

Bolyhos története segít abban, hogy megértsék, nem felelősek sem a szüleikért, sem azért, hogy a szülők a szerfogyasztást abbahagyják-e vagy sem.

Célok

Bolyhos történetei segíthetik a szakembereket a szenvedélybeteg szülőkkel élő gyermekek támogatásában.
•          A mese lehetőséget biztosít olyan helyzetek beazonosítására, amelyeket a gyermek átélhet. Ezután alkalom nyílhat ezeknek a helyzeteknek a megbeszélésére.
•          Segíteni a gyermeknek, hogy megértse, mit él át Bolyhos, ezáltal válnak saját érzései is megnevezhetővé, kimondhatóvá.
•          A gyermek belső és külső (pl. támogató szociális háló) erőforrásainak felismerése – Bolyhos erőforrásainak megjelenítése segítségével.