Hogyan kezdjek segíteni?
Bolyhos történetei segíthetik a szakembereket,a szenvedélybeteg szülőkkel élő gyermekek támogatásában.
- A mese lehetőséget biztosít olyan helyzetek beazonosítására, amelyeket a gyermek átélhet. Ezután alkalom nyílhat ezeknek a szituációknak a megbeszélésére.
- Segíteni a gyermeknek, hogy megértse, mit él át Bolyhos, ezáltal válnak saját érzései is megnevezhetővé, kimondhatóvá.
- Bolyhos erőforrásainak megjelenítése segítségével a gyermek felismerheti saját belső és külső (pl. támogató szociális háló) erőforrásait.
Mindenek előtt tisztázzuk saját kompetenciahatárainkat önmagunk számára!
Ha feltételezésünk bebizonyosodna, személyes és szakmai kompetenciáinkat látva mi lenne az a legtávolabbi intervenció, amely véghezvitele a mi feladatunk, felelősségünk?
Minek kell ahhoz történnie, hogy más felnőtt vagy szakember bevonása váljon szükségessé?
Kit tudunk bevonni a folyamatban, ha szükséges? Ismerjük-e a gyermekvédelmi rendszert, vagy tudjuk-e kitől kérhetünk ebben segítséget?
Figyeljük érzékenyen a gyermeket: az ő viselkedését, környezete felé irányított direkt vagy tudattalan jelzéseit, esetleges segítségkérését!
Legyünk jelen számára:
- Az általa kezdeményezett kommunikációs helyzetekben kezdetben talán elegendő nyitottan kapcsolódnunk hozzá.
- Ha azonban befelé fordulónak, szorongónak, félelemmel telinek látjuk, finoman kezdeményezhetünk beszélgetést hogylétével vagy érdeklődési köréhez kapcsolódó témával kapcsolatban.
- Előfordulhat, hogy (látszólag) elutasító reakciót tapasztalunk. Fontos, hogy igyekezzünk ebben az esetben is elfogadóan jelen lenni számára! Ilyenkor érdemes átgondolnunk, hogy saját kapcsolódásunk időzítése vagy formája volt-e kevéssé megfelelő, vagy tőlünk független okok lehetnek-e a reakció mögött (pl. nincs hozzászokva az érdeklődéshez, így ismeretlen vagy kellemetlen számára ez az új típusú helyzet).
- Semmiképp ne „támadjuk le” átgondolatlan kérdéseinkkel, mert direktivitásunkkal, érzéketlenségünkkel, zavartságunkkal vagy túlzott kíváncsiságunkkal könnyen kettétörhetjük bontakozó bizalmát!
- Kisgyermekek esetén szükséges lehet átgondolnunk, hogy van-e olyan felnőtt a gyermek környezetében, aki információkkal szolgálhat számunkra, illetve támogató, segítő hátteret biztosíthat a gyermek számára? Ebben az esetben is célszerű a lehető legérzékenyebben informálódnunk. Tagadásban élő, esetlegesen kodependens személy belátás hiányában könnyen elbagatellizálhatja a problémákat, de reagálhat elutasító, dacos, agresszív módon.
- Abban az esetben, ha olyan szervezetnél dolgozunk, mely erre lehetőséget ad, próbáljuk bevonni a szülőt is a segítő folyamatba a gyermek érdekében! Pl. családsegítő munkatárssal való konzultáció, 12 lépéses önsegítő csoportok segítségének felajánlása. Felnőtteknek nyújtott segítségekről információ a ww.kimondhato.hu oldalon; szenvedélybeteg szülők segítése: www.anonimalkohistak.hu; hozzátartók támogatása: www.al-alnon.hu
- A támogató szociális környezet feltérképezése természetesen a gyermek és a serdülők esetén is elsődleges fontossággal bír. Ebben az életkorban a családi kapcsolatokon túl a kortárs csoportokhoz való tartozás is erőteljes védőfaktorként szolgál. A tinédzserek „háta mögött” – szintén a rendkívül törékeny bizalmi viszonyulás okán – a legritkább esetben érdemes információkat gyűjtenünk. Sok esetben már egy felnőtt – őt magát komolyan vevő és a maga teljességében tisztelő – őszinte érdeklődése is gyógyító erejű lehet. Ha mi magunk is bizonytalanok vagyunk, a lehető leghitelesebben talán akkor vagyunk jelen számára, ha saját érzéseinket nem próbáljuk túlzóan elfedni. Közeledhetünk például így „Peti! Figyelj, úgy látom, mintha mostanában nem lennél a legjobb passzban. Ha bármikor jól esne beszélgetni egyet, vagy úgy érzed, hogy bármiben segíteni tudnék, szólj nyugodtan!”.
- Hosszútávú segítő folyamat esetén tisztázzuk, hogy az az adott intézményi környezetben milyen hivatalos keretrendszerben kivitelezhető (törvényes képviselő beleegyezése, zavartalan helyszín biztosítása, delegálás pszichológushoz stb.)!
Konzultáljunk kollégákkal a gyermek ügyében (potenciális) érintett szakemberekkel (intézményvezető, osztályfőnök, szaktanár, óvodapedagógus, pszichológus, óvodai- és iskolai szociális segítő, fejlesztőpedagógus, gyermekvédelmi felelős stb.)!
Tisztázzuk, van-e folyamatban segítő folyamat (pl. egyéni terápia). Amennyiben igen, mérlegeljük, a bekapcsolódásunkkal létrejövő párhuzamos gondozás segíti-e annak hatékonyságát. Kifejezni azonban a gyermek felé, hogy tudunk a problémájáról és szükség esetén hozzánk is fordulhat, a biztonság, megtartottság érzését jelentheti számára.
- Abban az esetben, ha a gyermek testi, lelki védelmét, jóllétét támogató terápia vagy konzultációs folyamat nincs folyamatban, és annak felajánlását saját felelősségünknek és kompetenciakörünkbe illőnek érezzük, a fent részletezett, minél érzékenyebb módon érdemes kapcsolódnunk, vagy a gyermek kapcsolódásakor jelen lennünk.
Felmerülhet a kérdés, hogy mikortól tehetjük mi kimondhatóvá terheltségének okát, ha a gyermek hosszabb távon sem mutat nyitottságot problémája megosztását illetően. Természetesen nincs egzakt válasz a kérdésben, sokkal inkább igyekezzünk a gyermek személyiségének, temperamentumának, társas támogatottságának, aktuális állapotának és környezeti terheltségének mérlegelésével dönteni arról, hogy kimondjuk-e helyette, tudunk róla, hogy a szenvedélybetegség jelen van a családja, így az ő életében is. A megfelelő pillanatban kihangosított és így közössé váló „titok” önmagában enyhítheti a pszichés terheltséget, és új utakat nyithat meg a későbbi segítségkérés irányába.
A gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaként a gyermek veszélyeztetettségét észlelve (fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazás, elhanyagolás, egyéb más súlyos veszélyeztető ok), kötelesek vagyunk jelzéssel élni a területileg illetékes Család- és Gyermekjóléti Központnál. Abban az esetben, ha jelzésünk nem anonim módon kerülne rögzítésre, kérhetjük annak megváltoztatását.